zondag 17 november 2013

Gebreide colsjaal met bloem

Deze colsjaal is super snel klaar!
Ik maakte eerst een rode sjaal voor mezelf met de Bravo Big van Schachenmayr maar die viel helaas net te klein uit. Eén bol zou voldoende moeten zijn voor 1 sjaal, gebreid met naalden nr 10. Aangezien ik geen nr 10 in huis had dacht ik dat het met nr 8 ook wel zou lukken... Niet zo slim want de sjaal zit veel te strak als ik hem dubbel wil dragen.
 
Dus de tweede poging werd een mini-modelletje voor de dochter met naalden nr 4. Ik gebruikte één bolletje van 50g blauw acrylgaren, naaide de uiteinden aan elkaar en klaar!
 
Het patroon:
  • Een even aantal steken opzetten (je kiest zelf hoe breed je de sjaal wilt).
  • Eerste naald: (1 recht, 1 omslag, 1 averecht, 1 omslag) herhaal tot alle steken gebreid zijn.
  • Alle volgende naalden: (1 recht, 1 omslag, 1 steek laten vallen (=de steek van de omslag van de vorige naald), 1 averecht, 1 omslag, 1 steek laten vallen) herhaal tot alle steken gebreid zijn.
  • Als je de gewenste lengte bereikt hebt afkanten en de uiteinden van de sjaal aan elkaar naaien.
Om de sjaal wat op de vrolijken maakte ik er een gehaakte bloem aan vast. Het haakpatroon kan je hier op hobbydoos terugvinden.

1 opmerking: